REPORTAGE SAXAT UR

Nummer 5, Maj 1989

Av Sture Bergendahl (text), Bo Lindh (foto)
SÅAB i Södertälje hade tidigare ingen kranbil med rejäl lyftkapacitet och räckvidd. Inte förrän Hans Säll skaffade denna FL 10. Den har nu etablerat sig och vuxit ur sin roll och en ny större är på väg.
26 tonmeter och 18 meters räckvidd räcker för de flesta jobben. Men inte för alla. Kunderna har blivit bortskämda med att "normala" kranbilar klarar samma jobb som mobilkranar, men mycket snabbare och billigare.

Sju tons lastförmåga på en treaxling med 24 tons totalvikt är inte mycket. Men det gör inget, lastförmågan är inte huvudsaken med en FL 10 Kjell Tulldahl kör för Hans Sälls Entreprenadmaskiner AB i Södertälje. Meningen är att den skall stå still och "dra in sina pengar". Den skall rulla så lite som möjligt, och Kjell körde bara drygt 2500 mil det första året.
Kranen är på 26 tonmeter och når 18 meter med jib. Det finns många jobb en sådan kran kan göra betydligt snabbare än en traditionell mobilkran. Tid värderas av kunderna, och det finns mycket att tjäna om man kan spara en timme här och där.

FAKTARUTA
Volvo FL10 6x2, 1988.
Motor: TD 102F, rak sexa med turbo och laddluftkylare 318 Hk.
Chassie: Totvikt 24.000kg, Tjvikt 17.000kg, parabelfjädring.
Påbyggnad och utrustning: HIAB-Foco 3-vägstipp, HIAB 260 kran, 26 Tm, 18 meter räckvidd med jib, gripskopa.

   
Vid 18 meters utligg är lyftkraften 700 kilo, vid 16 meter ett ton precis för HIAB-Focos 260 kran, och med gripskopa nås som längst 12,5 meter med 1.650 kilos belastning.
FL 10-an är den första kranbilen inom SÅAB med denna kapacitet, och det ger självklart mycket jobb. Mest för byggindustrin, som att lyfta upp skrymmande ventilationstrummor, väggblock, takstolar, byggcontainers, förrådsburkar, betongfickor (där automatfickorna är för tunga för en "vanlig kranbil") plus att det blir mycket jobb med gripskopan samt lyft av båtar.
Kjell har också varit med och lyft ut ett kassaskåp genom ett fönster. Kranen vinklades in i rummet. Kjell gick efter med fjärrstyrningen och körde ut kassaskåpet med bästa möjliga översikt. han har också kört och monterat stålkonstruktioner åt Södertälje Smide AB och bytt sand i sandlådor i lekparker, när katterna varit där för många gånger. Med en långa räckvidden är han den enda inom SÅAB som når in i lekparkerna med gripskopan.

30-tal enheter.
Med förlängda hydraulslangar och upphängning har Kjell gjort grävjobb på botten vid Gotlandskajen i Nynäshamn. Sten och singel skulle flyttas och en dykare var nere och talade om för Kjell hur skopan skulle manövreras. FL 10-an nådde dit den skulle och den fick plats på kajen, vilket inte en mobilkran gjorde. Stödbenen körs normalt ut till 4,7 meters bredd, men kan vid behov köras ut till 6 meter.
Hans Sälls Entreprenadmaskiner AB har runt 35 enheter. Mest grävmaskiner, hjullastare och mobilkranar. Så han konkurrerar till vissa delar med sig själv med den nya kranbilen.
I dagsläget finns sex lastbilar i företaget, men det blir snart fler. Kjell får efter Lastbil 89 en ny Volvo F12 Eurotrotter(!) 8x4 med HIAB-Focos lastväxlare och nya 45 tonmeters kran. Till bilen blir det också ett lågbyggd 4-axligt Närko-släp med trippelboggi, fällbar klaff och infällda aluminiumramper. Efter Lastbil 89 får Sälls Entreprenad också en FL 10 med betongpump, den första av fyra planerade. Hasse laddar för fullt med tanke på den stora utbyggnaden av Södertälje Syd.
På maskinsidan finns det också en hel del nytt. För en tid sedan rullade tre maskintrailer in på SÅABs gård i Södertälje med fyra nya lastmaskiner och tre hjulburna grävare till Säll. Fem sex stycken brukar Hasse byta i taget.

Dragit ned.
Hasse har tidigare haft betydligt mer maskiner, men dragit ned.
- Det är bättre med färre men fräschare grejor, säger han. Och mindre med folk. Har man bra grabbar skall de ha bra arbetsredskap.
Hans fordonspark har alltid varit fräsch och snygg, så fräsch att det blivit en del kommentarer om den saken. Men Hasse bryr sig inte.
Förutom denna FL10 finns ytterligre en kranbil. En F12, som är företagets gammelbil. De tre övriga bilarna är schaktbilar. En F12 6x2 med snabblås, en ny F16 6x4 och en lika ny Scania R143 450 6x2. Fina grejor minsann. Nästan för fina för Schaktjobb!
Kjell har kört hos Hasse sedan 1969, med avbrott för tre år. Han började igen när FL 10-an levererades. Eller rättare sagt så köpte Hasse kranbilen om Kjell började hos honom igen.

Kört allt.
Genom åren har Kjell kört allt. Lastmaskin, mobilkran i fem år och grävmaskin i sju. När det varit förarbrist har han också hoppat in och kört maskintrailer, som Hasse hade tidigare.
Det kan bli mellanstick på någon av maskinerna nu också, när det inte finns jobb för kranbilen. Det spelar ingen roll, tycker han. Det ger omväxling och de gamla färdigheterna hålls vid liv. Det är i alla fall ingen risk att han hamnar i någon risig maskin. Alla är ju fräscha.
Alla Hasse Sälls fordon går genom SÅAB, Södertälje Åkeri AB, som i år fyller 50 år. Hasse har varit med sedan 1970, redan på den tiden SÅAB hette Södertälje LBC.
SÅAB har vuxit sedan dess och har nu också dotterföretagen ETAB, BÅAB och RENSAB, med verksamhet inom flera transportsektorer.
Som sagt, bra grabbar skall ha bra grejer! Att det blir en hel del överkapacitet, överutrustning och tråkningar från kollegor gör inget.
Grabbarna trivs och sköter grejorna bättre, och Hasse är van att betraktas som lite vansinnig. Han tål det.

Av Sture Bergendahl (text), Bo Lindh (foto)
TRAILER MAGAZINE 5/1989
  TILL TULLDAHL´s DATA HEMSIDA