Vid
18 meters utligg är lyftkraften 700 kilo, vid 16 meter ett ton
precis för HIAB-Focos 260 kran, och med gripskopa nås som
längst 12,5 meter med 1.650 kilos belastning.
FL 10-an är den första kranbilen inom SÅAB med denna kapacitet,
och det ger självklart mycket jobb. Mest för byggindustrin, som
att lyfta upp skrymmande ventilationstrummor, väggblock,
takstolar, byggcontainers, förrådsburkar, betongfickor (där
automatfickorna är för tunga för en "vanlig kranbil")
plus att det blir mycket jobb med gripskopan samt lyft av båtar.
Kjell har också varit med och lyft ut ett kassaskåp genom
ett fönster. Kranen vinklades in i rummet. Kjell gick efter med
fjärrstyrningen och körde ut kassaskåpet med bästa möjliga
översikt. han har också kört och monterat stålkonstruktioner
åt Södertälje Smide AB och bytt sand i sandlådor i lekparker,
när katterna varit där för många gånger. Med en långa
räckvidden är han den enda inom SÅAB som når in i lekparkerna
med gripskopan.
30-tal enheter.
Med förlängda hydraulslangar och upphängning har Kjell gjort
grävjobb på botten vid Gotlandskajen i Nynäshamn. Sten och
singel skulle flyttas och en dykare var nere och talade om för
Kjell hur skopan skulle manövreras. FL 10-an nådde dit den
skulle och den fick plats på kajen, vilket inte en mobilkran
gjorde. Stödbenen körs normalt ut till 4,7 meters bredd, men kan
vid behov köras ut till 6 meter.
Hans Sälls Entreprenadmaskiner AB har runt 35 enheter. Mest
grävmaskiner, hjullastare och mobilkranar. Så han konkurrerar
till vissa delar med sig själv med den nya kranbilen.
I dagsläget finns sex lastbilar i företaget, men det blir snart
fler. Kjell får efter Lastbil 89 en ny Volvo F12 Eurotrotter(!)
8x4 med HIAB-Focos lastväxlare och nya 45 tonmeters kran. Till
bilen blir det också ett lågbyggd 4-axligt Närko-släp med
trippelboggi, fällbar klaff och infällda aluminiumramper. Efter
Lastbil 89 får Sälls Entreprenad också en FL 10 med betongpump,
den första av fyra planerade. Hasse laddar för fullt med tanke
på den stora utbyggnaden av Södertälje Syd.
På maskinsidan finns det också en hel del nytt. För en tid
sedan rullade tre maskintrailer in på SÅABs gård i Södertälje
med fyra nya lastmaskiner och tre hjulburna grävare till Säll.
Fem sex stycken brukar Hasse byta i taget.
Dragit ned.
Hasse har tidigare haft betydligt mer maskiner, men dragit ned.
- Det är bättre med färre men fräschare grejor, säger han.
Och mindre med folk. Har man bra grabbar skall de ha bra
arbetsredskap.
Hans fordonspark har alltid varit fräsch och snygg, så fräsch
att det blivit en del kommentarer om den saken. Men Hasse bryr sig
inte.
Förutom denna FL10 finns ytterligre en kranbil. En F12, som är
företagets gammelbil. De tre övriga bilarna är schaktbilar. En
F12 6x2 med snabblås, en ny F16 6x4 och en lika ny Scania R143
450 6x2. Fina grejor minsann. Nästan för fina för Schaktjobb!
Kjell har kört hos Hasse sedan 1969, med avbrott för tre år.
Han började igen när FL 10-an levererades. Eller rättare sagt
så köpte Hasse kranbilen om Kjell började hos honom igen.
Kört allt.
Genom åren har Kjell kört allt. Lastmaskin, mobilkran i fem år
och grävmaskin i sju. När det varit förarbrist har han också
hoppat in och kört maskintrailer, som Hasse hade tidigare.
Det kan bli mellanstick på någon av maskinerna nu också, när
det inte finns jobb för kranbilen. Det spelar ingen roll, tycker
han. Det ger omväxling och de gamla färdigheterna hålls vid
liv. Det är i alla fall ingen risk att han hamnar i någon risig
maskin. Alla är ju fräscha.
Alla Hasse Sälls fordon går genom SÅAB, Södertälje Åkeri
AB, som i år fyller 50 år. Hasse har varit med sedan 1970, redan
på den tiden SÅAB hette Södertälje LBC.
SÅAB har vuxit sedan dess och har nu också dotterföretagen ETAB,
BÅAB och RENSAB, med verksamhet inom flera transportsektorer.
Som sagt, bra grabbar skall ha bra grejer! Att det blir en hel del
överkapacitet, överutrustning och tråkningar från kollegor
gör inget.
Grabbarna trivs och sköter grejorna bättre, och Hasse är van
att betraktas som lite vansinnig. Han tål det.
Av Sture Bergendahl (text), Bo Lindh
(foto)
TRAILER MAGAZINE 5/1989 |
|