TYLLIS LOGGO

 

FÖLJ BYGGNATIONEN AV EN
KRANBIL

Vi på TYLLIS OY fick förmånen 1999 att tillverka en kranbilsbyggnation på en Mercedes Actros 8X4

Vi skall med denna sida försöka följa byggnationen av en kranbil från första kundkontakten fram till leverans samt även försöka följa fordonet i produktivt arbete efter leveransen.
Efter en förfrågan från Otto Ramqvist på HIAB Svenska AB om vi kunde bygga 3 st kranbilar till deras slutkund SÄLL´s Entreprenadmaskiner AB i Södertälje sammanställde vi en kostnadsberäkning samt offererade pris och specifikationer med tillhörande beräknade byggnations- och leveranstider.
2 st kranbilar, en MB ACTROS 2543 med HIAB 330 kran samt en VOLVO FH 12 med HIAB 550 kran levererades under hösten 1999.

Den tredje kranbilen till föraren Kjell Tulldahl, istället för hans nuvarande VOLVO F12 med HIAB 450 kran skall under november månad 1999 sättas in i produktionen vid vår verkstad i Karleby...

Genomgång Efter en genomgång av byggnationen mellan säljaren Jan-Erik Tylli och kundens förare Kjell Tulldahl, kan byggnationen
börja på allvar.

Byggnationen består av fast flak med flaktäckning av plywood, kölficka och hydrauliska båtstöttor, hydrauliskt utskjutbar bom bak samt utskjutbara kinnegripstolpar, fällbara sidolämmar av aluminum, bodhjulsfickor samt boddragsfäste, boddubbhål, montering av bränsle- och hydraultank samt verktygslådor, lampor, backljus, arbetsljus, sidomarkeringsljus, varningsljus, bredlastskyltar, ADR skyltar,containerlås, förankringsöglor o bindkrokar nedfällda i flakbotten, stakhål, släpvagnsdrag med tillhörande el-kontakter, fästen för stödbensplattor, underkörningsskydd, stänkskärmar, sidounderkörningsskydd, m.m. m.m.

Montering av HIAB 550-6 kran med jib 130, bakre stödbensbrygga, hydraulpump, ventiler o rör samt slangdragningar, Radiostyrning, tryck o returuttag bak för släpvagnsramp med flödesbegränsare, m.m. m.m.

Lackering av flak, ram, stödben samt övrig byggnation.

 
Prospektbildooooo

Chassiet Chassiet Chassiet
Chassiet anländer till Södertälje i Sverige från Mercedes Benz i Tyskland,
Där annpassas den för svenska förhållanden : Blockvärmare, Duomatic, Spärrventil, Påbyggarlådan för påbyggarens elektriska installationer m.m.

 
Chassiet transporteras med båt från Sverige till fabriken i Karleby, Finland, där måttagning och projektering redan är i full gång, under tiden som flakramen bygges i verkstaden lackeras hytten innan kranen monteras.

 
Lackering av hytt Lackering av hytt Lackering av hytt
Avmaskering av tejp efter klarlackering av hytt


Hytten fotad från sidan.
Hytten fotad från sidan.
 
Hytten fotad från sidan.
Hytten fotad från sidan.
 
Byggnationen tar fart.
Byggnationen tar fart.
 
Flakramen svetsas samman
Flakramen svetsas
samman.
Fastsvetsning av laxohylsor
Fastsvetsning av
Laxohylsor.
Fastsvetsning av laxohylsor
Fastsvetsning av
Laxohylsor.
Framstam
Framstam.
Bakparti av flakram
Bakparti av
flakram.
Exteriörbild
Exteriörbild efter
lackering.
Fronbild
Frontbild efter
lackering.
Höger sida
Höger sida.
HIAB 550 kran klar för montering
HIAB 550 kran klar
för montering.
Dragbalk på plats
Dragbalk på plats.
Flakbyggnation
Bindkrokar samt förankringsöglor fastsatta under flaklinan.
Flakbyggnationen
Flakbyggnationen har kommit till inpassning av båtstöttor.
Framstamsbild
Framstamsbild med boddragsfästen samt hållare för bredlastskyltar.
Flakbyggnationen
Blästring
När flakbyggnationen är klar på verkstaden körs konstruktionen in i vår nya blästerhall på 9x18 meter.
Blästring
Där blästras den ren med stålkulebläster före lackering.
Blästring
Arbetet utförs av vår yrkeskunniga personal.
Lackering Efter blästring körs konstruktionen in i vår lackeringshall, där sprutlackeras grundfärg samt färdig kulör. Lackering


Under tiden måttillverkas verktygslådor, stänkskärmar, fästen för bränsle- samt hydraultankarna på chassiet, samtidigt som viss el och hydraulrörsdragning utförs, m.m...m.m..

Bilbygget på verkstadsgolvet Högersidan Bakifrån Snett bakifrån Snett framifrån


När lackeringen är utförd monteras flakbyggnationen samt kranen på chassieramen, nu börjar monteringen av hydraulrör, -slangar till båtstöttorna, utskjutbara rampen + kinnegripstolparna, stödbenen bak, släpvagnsuttag samt slangar och kablar till kranen. Kvarvarande eldragningar påbörjas såsom baklysen, sidomarkeringar m.m.

Bilbygget klar att lämna Finland Bakifrån Vänster bakifrån Snett bakifrån Vänstersidan

Byggnationen är komplett och provkörd av våra tekniker, efter fotografering transporteras fordonet till Finlandsfärjan för levererans till Sverige, där den typbesiktas av Svensk Bilprovning, för att sedan forsätta till återförsäljaren för vidare montage av utrustning.

 
Det första jobbet, flytt av en 20 fots container.

Nedlyftning av stentrappa efter husfasad.

Bil med tillkopplad släpvagn.
 

MB front
99-11-12
MB front
© 1999
TULLDAHL´s DATA
Senast uppdaterad :
.